Artikelindex

Met Niklas Zackrisson op kayakexpeditie op de Oostzee bij Gryt in Zweden.

Enige tijd geleden hoorde ik op de kanovereniging dat er plannen waren om naar Zweden te gaan en daar op de Oostzee te varen bij Gryt, een natuurgebied daar. Niklas had aangeboden om dat voor leden van Keistad te organiseren.

Ik was eerder in Zweden geweest, maar dan aan de westkant en vond dat wel een heel leuk idee. Dus maar geïnformeerd of er nog ruimte was om mee te gaan. En die ruimte was er! We gingen dus mee.

de-groep.jpg

Het was niet voor iedereen mogelijk om op dezelfde tijd vrij te krijgen, dus niet alle geïnteresseerden konden uiteindelijk mee. Wie er dan wel mee gingen?

Maarten en Teja

Inge en Marcel

Ria

Hans

Ruisch

Dik

En natuurlijk onze organisator: Niklas.

Van te voren alvast geprobeerd om een beeld van de omgeving te krijgen waar we zouden gaan varen, de scherenkust bij Gryt. Eerst maar even op google earth gekeken. Dat zijn veel eilandjes! Dat ziet er goed uit.

Een omgeving waar je in de luwte van de eilanden kunt varen bij veel wind, maar als het weer het toelaat kun je ook op zee varen. Een ideale kano-omgeving wat mij betreft.

Na alle voorbereidingen wast het dan zover, nog één nachtje slapen en dan gaan we naar Zweden!

Vrijdag 10 augustus.

Vandaag vrij genomen. Marcel moet eerst nog een halve dag werken. Dat geldt ook voor Hans. Ruisch heeft al twee weken vrij en hoeft dus niet te werken vandaag.

Hans en Ruisch rijden met Marcel en mij mee. We gaan met de auto naar Travemünde waar we de nachtboot naar Malmö nemen. Hierdoor wordt de reis in tweeën gedeeld en dat lijkt ons een stuk relaxter rijden dan het hele stuk in één keer te rijden. Eerst zo'n 5 uur rijden, dan op de boot eten en slapen, dan nog zo'n 6 uur rijden en dan zijn we er.

Om half drie vanmiddag vertrekken we volgens planning, dan hebben we speling als we in de file komen te staan en daardoor vertraging oplopen. Om tien voor half drie belt Ruisch, hij vertrekt dan pas uit Amsterdam. Weg ruime planning....

Om kwart voor drie komt Hans aan, we hebben nog wel tijd voor een kopje koffie en thee. Wat later belt Ruisch nogmaals, hij zit in de file en is bang nog veel later te komenCry.

Rond half vier is Ruisch ook gearriveerd, de file bleek uiteindelijk toch mee te vallen. Snel pakken we zijn spullen in de auto en kwart voor vier rijden we dan eindelijk weg.

veerboot-1.jpg

Gelukkig gaat de tocht voorspoedig en hebben we niet al te veel vertraging. In Travemünde hebben we alleen even moeite om de juiste weg naar de boot te vinden. Het blijkt voornamelijk een Cargo-boot te zijn, dus voornamelijk vrachtwagens. We zoeken eerst naar een ingan voor personenauto's, maar die blijkt er niet te zijn, we moeten de vrachtwagens volgen, de boot op. Maar uiteindelijk lukt dat ook. Op de boot vinden we een ruime kamer met een tweepersoons bed en een stapelbed. Ook heeft de ruimte een ruime badkamer met douche en toilet. Het is geen boot met veel vertier. Op goed geluk gaan we richting bar en restaurant. Het is er rustig. Het avondeten kost ons zes euro p.p. incl. drinken en toetje en je kunt zoveel nemen je maar wilt eten.

Vanavond in de hut werd alles bekeken. Ook de tv-zenders werden gecheckt. De heren hadden Canal-plus gevonden, daar was een mooie 'natuurfilm' te zien. Dat kon hun interesse wel even vasthouden, er werd niet meer doorgezapt. Gelukkig werd de TV na zo'n 10 minuten "natuurfilm" toch uitgezet zodat we lekker konden gaan slapen.