Zondag 12 december was het zover, de eerst wintercup van dit seizoen. Een aantal leden van onze sprintgroep hadden zich aangemeld om de eer van KvKeistad te gaan verdedigen. Het geheel was een gemêleerd gezelschap van sup’s, K1’s en surfski’s. In de laatste categorie was KvKeistad stevig vertegenwoordigd, maar liefst de helft van de surfski deelnemers kwam uit Amersfoort.

Het was helaas geen mooie dag wat weer betreft. De voorspelde windkracht 2 werd ruim overtroffen en er stond een stevige bries over het Zwet, waarbij we voor de helft van de wedstrijd vol tegen de wind in moesten varen.

De ontvangst en inschrijving verliep vlot, waarna we nog snel een bakkie koffie namen. Daarna werden de boten afgeladen van de trailer en tussen de boten van de andere deelnemers gelegd. Het was een mooi gezicht om zoveel boten bij elkaar te zien, er waren in het totaal meer dan 60 deelnemers!

Boten_melange

Er werden twee afstanden gevaren: 4 en 12 kilometer. Jitske had gekozen om voor haar eerste wedstrijd de 4 kilometer te varen. Eric, Erwin, Evert, Jan-Willem en ik gingen voor de 12 kilometer.

start

Na de briefing werd het materiaal te water gelaten en begonnen we met een korte warming-up. De start zou al snel volgen en her en der werd een poging gedaan om een tactische startpositie te bemachtigen.  Na de start werd het deelnemersveld al snel uit elkaar getrokken.

Voor de 4 kilometer moest het eerste keerpunt gerond worden en kon men weer tegen de wind in richting de Zwetplassers pedellen om daar te finishen. Jitske kwam niet onverdienstelijk als 2e over de finishlijn, als 1e surfski van de 4 kilometer!

Jitske

Voor de 12 kilometer werden na het eerste keerpunt de punten van de boten naar de wind gedraaid en begon het buffelen tegen de wind in naar het Kanocentrum. Vlak voor het Kanocentrum werd weer een boei gerond, waarna we weer richting de startlijn gingen om daar vervolgens nog een ronde aan vast te plakken. Jan-Willem kwam als 3e surfski over de finishlijn, gevolgd door Pjotr en daarna Erwin. Evert passeerde de finishlijn als 7e in de surfski.

JanWillem

Ondanks dat het weer niet al te best was hebben we ons weer prima vermaakt. Tevreden vertrokken we weer huiswaarts om ons te gaan voorbereiden op de volgende editie van de wintercup in Harderwijk.

Pjotr