Artikelindex

Wàt zeg je!!!??? Naar de Lofoten gaan voor een kajak-expeditie? Neeeeee, veel te ambitieus, daar gaan toch alleen de echte bikkels heen? Is het daar niet veeeeeeeeel te koud daar boven de poolcirkel? Ik hou meer van een vakantie in lekker warm weer, met een warm zeetje waar ik lekker in kan zwemmen. Griekenland ofzo….

Zo ging ons gesprek vorig jaar in Zweden tijdens de zeekajakvakantie die we daar toen hadden, Marcel, Teresa en ik (Inge) waren daar 1 week wezen varen, net boven Stockholm tussen de schereneilanden daar. Maar ja, hoe gaat het hè? Je laat je toch overtuigen door verhalen over mooie stranden, blauw water en het is daar in de zomer door de warme golfstroom helemaal niet zo koud hoor! Het kan er best wel tegen de 20 graden worden…

Dat klinkt wel wat beter.

Enne…. Teresa is er 5 jaar geleden al geweest en het valt er best wel mee hoor, weinig golven

gehad, dus met de wind valt het daar ook best wel mee. We moeten wel eind juni/ begin juli er heen gaan, want dan gaat de zon er niet onder en da’s best wel bijzonder om mee te maken.

Oké, ik ben overtuigd. En een aantal jaren geleden had ik een keer een artikel gezien over de

Lofoten en was daar best wel van onder de indruk geweest. Ik had het artikel zelfs bewaard. Dus eigenlijk stonden de Lofoten wel op mijn verlanglijstje, maar altijd gedacht dat dit voor mij onhaalbaar zou zijn.

Het plan was gemaakt en daarna zijn de aan de slag gegaan om e.e.a. te regelen. De eerste vraag was het vervoer naar de Lofoten, gaan we met het vliegtuig (dan moeten we ook kajaks huren) of gaan we met de eigen auto (en dan kunnen we onze eigen kajaks meenemen). We besloten, omdat we 2 weken willen gaan varen, met het vliegtuig te gaan (dat scheelt veel reistijd, volgens het artikel is het 4 dagen reizen) en dus de kajaks te gaan huren.

De reis wordt als volgt geregeld:

• Naar Schiphol met de eigen auto en deze met ‘smartparking’ daar 2 weken laten staan.

• Van Schiphol vliegen we naar Oslo

• Van Oslo vliegen we naar Bodø.

• Van Bodø gaan we met de veerboot naar Svolvær of naar Moskenes (afhankelijk van de te

verwachten windrichting).

De kajaks regelden we via www.lofoten-aktiv.no. Teresa had nog een kaart van de Lofoten van haar vorige trip, dus die werd gebruikt om een planning te maken van de tocht. Marcel en ik schaften een topografische kaart voor onze Magellan-GPS aan om ter plekke beter onze positie te kunnen bepalen.

Het kan er warm zijn in juni/juli, maar ook koud. Het kan droog weer zijn, maar regen is ook goed mogelijk. Wat kleding betreft moet je dus op alles voorbereid zijn, maar je kunt ook niet teveel meenemen, gezien het maximum gewicht van 20 kg p.p. in het vliegtuig. Er werden wandelschoenen aangeschaft, er werd thermo-kleding aangeschaft, zuidwesters, enz. We hadden besloten om met laagjes kleding te werken. Hoe kouder, hoe meer laagjes. Een laagje voor de warmte, een laagje om de wind van je lichaam te houden, enz.

We denken aldus op alles voorbereid te zijn. Zou de voorpret misschien wel leuker zijn dan de uiteindelijke reis? De tijd zal het leren! Nog anderhalve week te gaan en dan is het zover. Dan gaat het eindelijk beginnen, onze kajakexpeditie in de Lofoten. Vanavond alvast beginnen met verzamelen van de spullen. Hebben we alles? Of is er nog wat nodig?