downwind 01De eerste downwind van KvKeistad heeft inmiddels plaatsgevonden op 25 April. Vol goede moed trokken 3 leden van de sprintgroep richting het Nuldernauw om daar te gaan peddelen. 3 surfski’s werden snel op een auto gebonden, waarna we vertrokken richting het water. Onderweg werd besloten om van strand Horst te starten en dan eerst tegen de wind in richting het zuiden te varen. De weg terug zou dan de downwind zijn, waar we een poging gingen wagen om op de golven te surfen.

Aangekomen op het strand bleek de luchttemperatuur aangenaam. We kleden ons warm genoeg voor een duik in het water, mochten de golven te sterk blijken te zijn. De eerste blik op het water was ietwat teleurstellend, het leek erop dat de wind geheel afwezig was. We gingen snel het water op om niet te laat terug te zijn, het wordt immers nog vroeg donker. Eerst een stuk tegen de wind in. De golven waren niet te hoog, dus langs de kant peddelen was niet nodig.  Soms hadden we een golfje dat zelfs water in onze kuip wist te krijgen. Daar wisten de zelf lozers wel raad mee.

downwind 02

Na ongeveer 4 kilometer draaiden we onze boten om met de wind mee te varen. De windkracht was niet toegenomen, dus grote golven hadden we niet echt. We begonnen terug te peddelen richting de auto. Hoewel het peddelen erg licht ging zo met de wind mee, waren de golven toch niet echt voldoende om te kunnen surfen. Soms merkten we dat de surfski net iets werd meegenomen door de golven, maar voor echte surfen was het niet voldoende. Gezien we nu slechts een gemiddelde windkracht 2 mee hadden, beloofd dit wel wat voor de toekomst. Windkracht 3 is waarschijnlijk voldoende om een leuke downwind te beleven met een surfski.

downwind 03

Het licht begon af te nemen toen we de auto in zicht hadden. De waterpolitie attendeerde ons er ook op dat we niet zonder verlichting in het donker moesten varen. Snel richting de auto om ons weer om te kleden en de surfski’s op de auto te laden. Nadat we gereed waren genoten we nog van een appelflap voordat we terugreden richting Amersfoort.

Ondanks het ontbreken van de wind was het een leuke beleving. We hopen de volgende keer op iets meer wind om zo een volgende stap te kunnen zetten voor het downwind varen.

downwind 04