Artikelindex

Op de volgende pagina's vind je informatie over de door KV Keistad gorganiseerde kajakcursussen.

Niet elke cursus wordt elk jaar gegeven. De Quickstart (cursus voor beginners) is er wel elk jaar, en vaak 2 of 3 maal per jaar.

Voor de overige cursussen hangt dit af van de belangstelling en beschikbaarheid van instructeurs.

De cursussen zijn alleen bedoeld voor leden.

De meeste cursussen zijn voor leden gratis (tenzij anders vermeld).

Je kunt voor de cursus een kajak met peddel en zwemvest van de vereniging huren.

Voor de zwembadcursus betaal je een vergoeding voor de zwembadhuur.

Aanmelding voor alle cursussen is bij de trainingscommissie. Daar kun je ook meer informatie over de cursussen krijgen.

Quickstart kajakvaren

Deze cursus is bedoeld voor wie met kajakvaren wil beginnen.

Je maakt je de basistechnieken van kajakvaren eigen, zodat je op een veilige manier met efficiënte peddelslagen toertochten kan maken. je leert sturen, remmen en achteruitvaren.

Als je je als lid aanmeldt bij de vereniging kun je meedoen met deze cursussen.

De cursus bestaat uit ca. 6 lessen van ca. 1,5 uur en wordt gegeven op de Eem bij het clubgebouw.

Ook is er een theorie-avond, waarop vooral aandacht besteed wordt aan veiligheidsaspecten.

De cursus wordt afgesloten met een korte trainingstocht.

Na het volgen van deze cursus kun je mee gaan varen met door de vereniging georganiseerde toertochten.

Kajakvaardigheid A

Deze cursus is het vervolg op de Quickstart. De nadruk wordt gelegd op verbetering van de in de quickstart geleerde technieken. Daarnaast zijn er enkele nieuwe technieken. Ook is er weer een theorie-avond waarop aandacht besteed wordt aan materiaalkennis en veiligheidsaspecten.

Of je alle geleerde technieken beheerst wordt bijgehouden op een vorderingsstaat. Aan het einde van het seizoen is er de kans om ontbrekende vinkjes alsnog te halen tijdens het praktijkexamen voor het diploma Kanovaardigheid A.

Om het Kajakvaardigheid-A diploma te behalen moet je ook een theorie examen doen en een tocht varen. Het is niet perse nodig dat er een examinator meevaart bij deze tocht, het gaat om de geleverde prestatie en de tochtleider kan jouw deelname bevestigen.

Als je de cursus hebt gevolgd kun je met allerlei aktiviteiten mee gaan doen, zoals toertochten, wildwatervaren of kanopolo.

Kajak Veiligheids Test

S0976242.JPG

Ga je tochten varen in groepen, en zeker op wat groter water zoals meren en de grote rivieren, dan is het altijd handig om de reddingstechnieken onder de knie te krijgen. In de KVT (Kajak Veiligheids Test) kun je in twee praktijkdagen en een avond theorie alle belangrijke reddingen leren. De KVT kan gevolgd worden na het behalen van het KVA certificaat, hiermee weten we zeker dat de basis goed zit en kunnen we effectief aan de slag met de meer technische veiligheidhandelingen op het water.

'All In redding'

In de training leer je omgaan met noodsituaties waarin je iemand (of jezelf) moet redden. Dit gebeurt onder begeleiding van twee ervaren instructeurs. Naast de reddingen wordt ook aandacht besteed aan andere gevaren zoals oververhitting, onderkoeling en EHBO gerelateerde handelingen en leer je het nut van coaching tijdens noodsituaties.

Je behaalt het KVT certificaat door actieve deelname aan het praktijkgedeelte van twee dagdelen en de theorie-avond. Er is geen afzonderlijk examen, maar in de cursus zijn wel enkele toetsmomenten opgenomen.

S0366225.JPG

Wil je veilig het water op of je eigen reddingsvaardigheid verhogen dan is deze cursus zeker een aanrader.

Kajakvaardigheid B

Dit is het logische vervolg op de cursus Kajakvaardigheid A.

Je leert meer technieken die vooral van nut zijn onder wat moeilijker omstandigheden. Daarnaast wordt er weer een stuk extra theorie geleerd (o.a. veiligheid).

kvb 2020 1

Ook deze cursus kan afgesloten worden met een examen kajakvaardigheid B. De cursus bestaat uit ca. 12 lessen van ca. 1,5 uur en wordt gegeven op de Eem bij het clubgebouw.

Toervaardigheid Kajak

Het diploma Toervaardigheid Kajak is bedoeld voor personen die in het bezit zijn van Kajakvaardigheid A en zich willen toeleggen op het varen van toertochten in de Kajak.

De Kajak Veiligheidstest en het diploma Kajakvaardigheid B zijn onderdeel (modules) van het diploma Toervaardigheid Kajak. Heb je die al, dan heb je een vliegende start!

waal_15-2.jpg

De nadruk ligt op:

• Veiligheid
  • Technische correct en doelmatig/reflexmatig uitvoeren van de technieken en die toepassen onder diverse weer en water condities:
  • Op stilstaand water (bijvoorbeeld IJsselmeer, Grevelingen, Wieden, Weerribben, Waal, Linge, Prinsengracht) bij gematigde weersomstandigheden (tot en met windkracht 4 Beaufort en de golfhoogte maximaal 30 cm)
  • Op licht stromend water (bijvoorbeeld bepaalde trajecten van de grote rivieren (Waal, Gelderse IJssel), de Grensmaas, de Dinkel of de Dommel.
  • Getijde water en wildwater 2 en hoger vallen hier dus niet onder.
  • Het voorbereiden van tochten en goed inschatten van de risicofactoren
  • Het tonen van leiderschap en verantwoordelijkheid.

Zwembadcursus

In de wintermaanden (januari tm maart) wordt een zwembadcursus gegeven.

Tijdens deze cursus verbeter je de technieken om het kenteren te voorkomen en leer je het eskimoteren, d.w.z. het weer rechtop komen nadat je bent gekenterd. Als je dit eenmaal kan durf je ook meteen veel meer, omdat je weet dat je toch weer boven komt. Tijdens de zwembadtraining kom je er dan ook al gauw achter dat er niet 1 eskimoteertechniek bestaat, maar dat je er nog zeker 2 of 3 bij kunt leren.

P1010039.jpg

Omdat iedereen individueel les krijgt (in groepjes van 3 deelnemers) is deze cursus geschikt voor kanoërs van elk nivo. De cursus bestaat uit 8 lessen van 1,25 uur.

Voor deze cursus betaal je een vergoeding voor de huur van het zwembad.

Binnenkort

do 18 apr