images 5Dit jaar kon de Veluwerally weer eens doorgaan, geen laagwater of Corona. Als een bescheiden delegatie van onze kanovereniging vertrokken Anna en ik naar Deventer, met het voornemen om zondag de 80 km tocht te volbrengen. Onderweg naar Deventer waren er nog flinke regenbuien, maar eenmaal op de camping aangekomen, kregen wij heerlijk nazomer weer. Gauw ons tentje opgezet en spullen uitgeladen en één auto vast naar Kampen gebracht. Wij konden drie andere chauffeurs blij maken door ze mee terug te nemen naar Deventer.

Goed voorbereid verzamelen 9 deelnemers zich op zondag 25 juni voor een grootwater tocht “rondje Pampus”. Een vroege start vanaf het Naarderbos-strand (9:30), voldoende drinken en goede bescherming tegen de zon behoren bij deze voorbereiding.

Eerste doel is een pauze op het eiland ’t Hooft alwaar we een prachtige schaduwplek vonden. Gesterkt door de rust, koffie, koeken en pindarotsjes besloten we niet rechtstreeks naar Pampus te varen maar eerst pal noord extra kilometers af te leggen. Vervolgens de koers verleggen zodat Pampus noordelijk gerond kon worden. Inmiddels nam de drukte toe en was het oppassen bij het kruisen van de vaargeul. De meeste watersporters lagen voor anker door gebrek aan wind of bewogen zich voort door middel van lawaaierige buitenboord motoren. De uitdrukking “voor Pampus liggen” is hier zeker van toepassing (niet meer in staat zijn te bewegen door overmatig eten en/of alcohol of lui zijn).  Voor actieve watersporters bij een temperatuur van 30 graden Celsius gaat “voor Pampus liggen” ook op en daarom werd er koers gezet voor de tweede pauze.

Bij stralend weer en lage temperatuur vertrokken 11 deelnemers vanuit Amersfoort naar het startpunt “de Strook” in Breukelenveen.

Aangekomen en na het klaar leggen van de kajaks bleek de start aan lager wal te zijn met een windkracht 4. Hier was de eerste uitdaging van de dag om droog in te stappen bij stevige golfslag en dan recht tegen de golven in onze weg te vinden naar de eerste doorvaart. Al gauw lag de groep wat uit elkaar en werden we gewezen op de gevaren van onderkoeling in het geval van een eventuele redding.

S0263104v.jpgVoor de deelnemers aan deze tocht was dit deel van het Haringvliet onbekend terrein, dus tijd om dit eens te verkennen. Er is een mooi strandje naast de vuurtoren van Hellevoetsluis dat een prima startplek was voor deze tocht. Voor vertrek begon een enthousiaste “local” ons uit te leggen hoe wij moesten eskimoteren in het geval dat nodig zou zijn, altijd handig zo’n tip. Vanaf Hellevoetsluis vertrokken wij naar het oosten richting de Haringvlietdam. Wij hadden niet het idee dat het de een na laatste dag van oktober was. Het zonnetje scheen volop, helaas stond er nauwelijks wind, ik was in ieder geval te warm gekleed.

S’ ochtends moesten we vroeg opstaan. We maakten ons klaar en vertrokken om kwart voor acht naar de club. Op de club zorgden we ( alle mensen die mee gingen ) dat we allemaal de goede spullen hadden. Er lagen toen we klaar waren 23 boten op de trailer, maar op het blaadje met alle mensen die meegingen, stonden 22 mensen! Peter is alle namen langs gegaan. Het bleek uiteindelijk dat Cindy’s naam in dezelfde rij stond als Eva’s naam. Oeps! Toen we klaar waren, reden we met zijn allen naar Lelystad, waar het Markermeer naast ligt. We maakten daar alle boten klaar. We hadden er heel veel zin in! We gingen eindelijk, rond 11 uur, het meer op. We vaarden weg met 23 boten.

IMG 20220516 WA0011Voor de één de eerste keer, voor de ander weer voet op bekend terrein. In het openingsweekeinde in september 2018 was K.V.Keistad erbij en zagen wij een min of meer kaal en gebarsten kleilandschap. In de jaren daarna zag je de vegetatie groeien en het aantal vogels toenemen. Nu kun je je haast niet voorstellen dat de Markerwadden nog maar zo kort bestaan.

Zondag 12 december was het zover, de eerst wintercup van dit seizoen. Een aantal leden van onze sprintgroep hadden zich aangemeld om de eer van KvKeistad te gaan verdedigen. Het geheel was een gemêleerd gezelschap van sup’s, K1’s en surfski’s. In de laatste categorie was KvKeistad stevig vertegenwoordigd, maar liefst de helft van de surfski deelnemers kwam uit Amersfoort.

Het was helaas geen mooie dag wat weer betreft. De voorspelde windkracht 2 werd ruim overtroffen en er stond een stevige bries over het Zwet, waarbij we voor de helft van de wedstrijd vol tegen de wind in moesten varen.

S0657127september/oktober 2021

Marije en Jos hadden het leuke idee om voor de liefhebbers deze training te geven. Vooraf gaande aan de praktijk was er een theorieavond. Jos vertelde o.a. wat golven eigenlijk zijn en wat je fysiek moet doen om met golven om te gaan en overeind te blijven en wat je moet doen om een golf te pakken om te surfen. Na de pauze legde Marije uit waar je op moet letten bij het plannen van een tocht en ging dieper in op onderwerpen als wind (o.a. het gebruik van windapps), golfhoogte en de interval tussen golven, het werken met waterkaarten, escapes en herkenningspunten en vaarregels op het water. Hierna kon door middel van opdrachten de verworven kennis toegepast worden. Tenslotte was er nog een casus van het oversteken van een stromende rivier waarop allerlei soorten boten voeren. Wij mochten uitvogelen hoe wij als groep kajakkers veilig naar de overkant konden komen.

WhatsApp Image 2021 11 08 at 13.37.34 2Wil je rust ervaren in Amsterdam, dan is een tocht per kano door de binnenstad van Mokum in november de oplossing. Je ziet de drukte van de stad om je heen maar ervaart de rust en ruimte op het water. Dit mochten wij, 12 open kano vaarders en 7 kajakkers ervaren. Kanovereniging KV Zeeburg stelde hun clubgebouw voor ons open, zodat wij een goede startplek met goede parkeergelegenheid dicht bij de stad hadden.

Het eerste herfst tochtje van de vereniging van dit jaar. Veel peddelaars uit Amersfoort en omstreken hadden er zin en zich massaal aangemeld voor het Rondje Leusden. Maar liefst 29 aanmeldingen waarvan er helaas nog een enkele afvielen.

sliert boten bij instappen

Om 9 uur begon de drukte op de vereniging waar de 24 overgebleven tochtgangers zich verzamelden. De twee trailers werden van de bouwplaats (voor de nieuwe bestrating) op de weg gezet zodat ze vol geladen konden worden met boten en peddels. Het materiaal was vlot opgeladen en we vertrokken richting de parkeerplaats bij de Asschatterweg. Vanaf daar ontstond al gauw een mooie sliert van kajaks en open kano’s naar de steiger bij de stuw.

Markermeer - Almere - paard van Marken

S0105010.JPGZondagochtend om 8 uur spreken we af bij de club. Met een flinke tocht voor de boeg vindt Peter (organisator) het verstandig om vroeg te vertrekken omdat de wind misschien zou aantrekken in de middag. Kayaks op het dak en met 4 man in 2 auto's op weg naar Almere Oostvaardersdiep. In de auto rijdend op de dijk zeggen we nog, die golven vallen wel mee ;-). Peter en Pjotr zijn inmiddels ervaren grootwaterlieden en Erwin en ik de learners.

Marken 103 2

Wat een geweldig idee om met de open kano op open water te gaan varen. Dat vonden meer mensen, want met vijf tandemboten vertrokken wij naar de vluchthaven ten zuiden van Marken. Hier begon, onder een stralend zonnetje, het inpak, omkleed en insmeer ritueel. Na een korte briefing van Geoff begonnen wij aan de eerste etappe naar het Paard van Marken.

download 002Zodra de beperkingen werden versoepeld kon de drang om er in clubverband  met de kano op uit te gaan niet meer bedwongen worden. Als startpunt kozen wij het keerpunt van onze laatste clubtocht uit 2020, Jaarsveld aan de Lek. Door de hoge waterstand was de Lek een mooie brede rivier en met een beetje stroom mee voeren wij naar het westen. Dit ging zo voorspoedig dat na een uurtje varen Schoonhoven al in zicht kwam. Nadat wij even de oude haven van Schoonhoven bekeken hadden gingen wij verder naar het geplande keerpunt  bij Amerstol.

instap foto

Al lijkt 4 keer per jaar hetzelfde tochtje misschien veel, voor mijn gevoel duurde het best lang voordat de tweede tocht gevaren werd. Met een beginnende vaste kern en gelukkig ook een deel nieuwe gezichten (waar zijn de rest van onze nieuwe leden bij de tochten?) werden snel wat boten uit het rek gehaald. Een aantal deelnemers hadden wat boten gepast zodat ze op deze tocht weer een leuke kajak konden uitproberen. De aanhanger werd vervolgens volgeladen met boten en we konden vertrekken.

P9270277 3

Doordat de Veluwerally niet doorging vanwege Corona leek het mij en tien anderen een goed plan om een alternatieve riviertocht te varen. Elke keer als ik over de A27 naar het zuiden reed dacht ik bij het kruisen van de Lek dat ik hier nog wel eens  zou willen varen. Omdat de stuwen bij Hagestein dicht zijn en er dus geen stroming is, konden wij prima vanaf een recreatieplek bij Tull en het Waal, net ten noorden van het stuw- en sluizencomplex Hagestein, de rivier op en “stroomafwaarts” varen.

opstap

Het is zondagochtend, de wekker gaat iets eerder af dan normaal. Ik heb mij op het laatste moment nog aangemeld voor een kajak-tochtje in plaats van het vaste rondje op de Eem. Even wat lunch bereiden en de thermosfles vullen met koffie om later op de dag van te kunnen genieten. Op naar de vereniging om de boten en benodigdheden voor de dag op te halen. Ik ontmoet de tweede tocht-peddelaar en geroutineerd binden we de boten op het dak.

IMG 20200831 WA0012 2Sinds jaren wordt er dit jaar weer een KVB cursus bij onze club gegeven. Maar liefst 8 personen hadden zich hiervoor aangemeld. In juni startten de reguliere trainingen op de donderdagavond gegeven door Dik Voorthuis. Maar naast deze reguliere trainingsavonden werden er ook een paar “Specials” georganiseerd.

IMG 20200611 WA0015

Woensdag 10 juni hebben wij met de kajak quickstartgroep een rondje stad gevaren. De cursisten hebben laten zien dat zij van alles aandurven. Hoogtepunten waren de smalle doorgang onder de stadsring, de uitstap bij de stuw en het inklimmen bij de sluisdeur (naar aanleiding van de mail over het Futennest bij de Koppelpoort, wij zijn er ruim omheen gevaren).